Referentie Individuele rondreis: Mayke Pastoors uit Enschede

Geschreven door Mayke Pastoors uit Enschede

“Argentina, Argentina… Tango. Gaucho’s. Pampa’s. Buenos Aires. Steaks. Patagonië. Voetbal (hoewel ik er zelf niet zo van houd). Overweldigende natuur. Argentinië was mijn droom. Tangodansen in Buenos Aires, dat was eigenlijk mijn droom. Als danseres in de salsa en bachata kom ik in Nederland genoeg aan mijn trekken. Maar de tango in Nederland? Helaas maar weinig mogelijkheden. Dus dansen in de straten van Buenos Aires, dat was mijn grote droom.

Maar omdat Argentinië een ver, ver land is en ik ruim een maand vrij zou nemen voor deze reis, ging ik me verdiepen in het land. Om naast het tangodansen in Buenos Aires, verder te reizen. Ik ging me verdiepen in dit immense land en kwam erachter dat het bijna alles biedt wat een reiziger maar kan wensen. Van subtropen, bergen, droge vlaktes tot gletsjers en ijzige kou op ijsschotsen. Ik wilde deze reis alleen maken. En omdat dit mijn eerste reis ver weg, en in mijn eentje zou zijn, ging ik op zoek naar een reisbureau die me verder zou kunnen helpen bij het organiseren van een reis, waar ik het maximale uit zou kunnen halen. Het viel tegen, de massale reisorganisaties zonder een persoonlijk tintje, waarin plannen die afwijken van het aangeboden programma niet tot de mogelijkheden behoorde. Dus ik zocht verder, totdat ik bij de site van Vamos Argentinie kwam. De site sprake me direct aan, het aanbod, het persoonlijke. Ik besloot een kleine mail te sturen waarin ik voorzichtig mijn wensen en budget beschreef. Ik kreeg binnen een dag een enthousiaste reactie van Esmeralda terug en binnen een week een totaal reisvoorstel met mogelijkheden en een offerte. Alles wat ik wenste paste in de aantal weken én binnen mijn budget. Wat was ik blij! In de maanden die volgden hebben we de reis voorbereid, bijgesteld en werd ik van iedere stap in de boekingen op de hoogte gehouden door Vamos Argentinie. Ook kon ik bij haar terecht met vragen over praktische zaken en kwam zij zelf met tips voor milonga’s (tango-avonden) op iedere avond van de week!

Eindelijk was het zover. De aankomst in Buenos Aires waar ik twee weken zou verblijven in een leuk hostel in de wijk Palermo. Ik was direct onder de indruk van deze miljoenenstad met haar brede avenida’s, pleinen, parken en voorzieningen. De invloeden van Spanje, Italië en Engeland vond ik persoonlijk goed te zien, met uitzondering van de wijken San Telmo en La Boca. In deze beide wijken kun je de tango vinden. El Caminito in La Boca is erg leuk om te bezoeken, met de tangoshows, barretjes, de souvenirszaakjes en poserende dansers. Maar het viel me op dat het echt gericht is op toeristen. San Telmo, daar is echter het authentieke tango-leven te vinden. Met een geweldige markt op de zondagmiddag, met antiek, muziek, dans en leuke hebbedingetjes. Iedere zondag weer heb ik daar genoten, je raakt er niet uitgekeken!

Voor de tweede dag in Buenos Aires had ik een citytour via Vamos Argentinie geboekt, zodat ik meteen al het één en ander van de stad zou zien en wat meer bekend zou raken met het openbaar vervoer. Een goede keus! Diezelfde avond had ik met Esmeralda een begeleide milonga op het programma staan, om kennis te maken met de tango in Buenos Aires, mijn eerste danspasjes te zetten en tips te krijgen hoe de meeste dansen te veroveren. Ik vond het hartstikke leuk om na al dat mailcontact Esmeralda persoonlijk te ontmoeten. We zijn eerst naar een meer informele milonga geweest, waar ik al snel ten dans werd gevraagd. Maar de tips van Esmeralda, die hebben me in al die nachten die volgden op de milonga’s heel veel mooie dansen bezorgd! Deze informele milonga heb ik in de weken erna ook zelf bezocht, erg leuk! We hebben de eerste avond ook nog een meer formele milonga bezocht. Hier heb ik ook enkele danspassen gezet, maar vooral mijn ogen uitgekeken bij een mooie show en al die goede dansers. Met de adviezen welke restaurantjes, barretjes, cafés een bezoek waard zijn, tips voor milonga’s op elke avond van de week en andere dansgelegenheden startte ik mijn eerste twee weken in Buenos Aires. Elke dag had ik tangoles bij verschillende dansstudio’s. En ‘s avonds de milonga’s (of toch een enkele keer een salsafeestje, want dat begon ik wel te missen!). De milonga’s in Palermo waren super! Maar de milonga’s in San Telmo hebben erg veel indruk op me gemaakt, en dan met name de Maldita Milonga. Deze heeft mijn hart gestolen. En wat was het fijn dansen daar! Mocht iemand op zoek gaan naar een authentieke tango-avond in Buenos Aires, dan zou ik dit aanraden.

In deze twee weken heb ik ook de tango-show van Carlos Gardel bezocht, die ik bij Esmeralda had geboekt. Een absolute aanrader, met een heerlijk drie-gangendiner en daarna een fantastische, professionele tangoshow. Zelf heb ik ook nog andere shows bezocht in die weken in Buenos Aires, maar de show van Carlos Gardel vind ik echt de beste. Buenos Aires is een stad die leeft. Twee weken lang heb ik me geen moment verveeld. De mooie winkelstraten. De verschillende markten en parken. De dierentuin. Het mooie kerkhof. Overal terrasjes en barretjes. Oude tangocafé’s en koffiehuizen.

Tijdens de twee weken Buenos Aires heb ik ook een dagtocht naar Estancia El Ombu gemaakt, 2 uur rijden vanaf Buenos Aires, in het leuke stadje San Antonio de Areco. Dit was ook zo’n bijzondere ervaring. Na een busreis en een taxiritje kom je aan op de Estancia, waar je terecht komt in mooie natuur, mensen met liefde voor de dieren, een heerlijke lunch, een mooie gaucho-show en voldoende gelegenheid en tijd om te ontspannen aan het zwembad. Zelf heb ik echter gekozen voor een lange paardrijrit, samen met een gaucho over de pampa’s. Echt super!

Na twee weken dansen en het stadsleven in Buenos Aires was het tijd om op de bus te stappen naar Bariloche. In eerste instantie zag ik op tegen het 20 uur in een bus te moeten zitten. Maar zodra ik de bus instapte besefte ik dat het hier niet ging om zomaar een luxe touringcar. Dit was een vliegtuig op wielen, met een steward aan boord die je eten en drinken serveert, films die je kunt kijken, een kussentje en een dekentje en een stoel waar je heerlijk in kunt liggen. De 20 uur vlogen om en daar stond ik…In overweldigend mooie natuur in Bariloche. Na de drukte en snelheid van Buenos Aires, heb ik in de dagen die volgenden in Bariloche plekken gezien waar niemand was. Zo heb ik de Circuito Chico gereden op een mountainbike, waar je langs de mooiste panoramapunten komt en je in de bossen en bergen van het Andesgebergte fietst. Ik heb via Vamos Argentinie een dagtocht gehad naar het eiland Isla Victory en het eiland van de kaneelkleurige bossen. Door met een boot de meren op te gaan, zie je de natuur vanuit het een heel ander perspectief, prachtig! Ook de eilanden waren paradijsjes met bossen, witte strandjes en azuurblauw en kristalhelder water. Het allerleukste in Bariloche vond ik het raften. Diep de bergen inrijden om daar een bergrivier in te duiken met je raft en twee uur lang een adrenalinekick te ervaren. Na de raft een heerlijke lunch op een boerderij met wijn, steaks en salades.

Na de dagen in Bariloche heb ik ervoor gekozen om weer een aantal dagen in Buenos Aires te verblijven. Deze keer zat ik in een leuk hostel in San Telmo, die Vamos Argentinie voor me had gevonden. Heel leuk om die dagen het leven in San Telmo mee te maken. Ik vond het heel fijn om er weer terug te zijn.

En toen brak mijn laatste week aan. Eerst twee dagen naar de Iguazu watervallen en daarna nog vier dagen de laatste dansjes dansen in Buenos Aires. De busreis naar de Iguazu was weer net zo ontspannen als die naar Bariloche (persoonlijk vond ik de reis waarin je om 7 uur ‘s avonds opstapt, de nacht helemaal overbrugd door te slapen en daarna nog ‘maar’ een paar uur overhebt om de plaats van bestemming te komen, het meest ontspannen!). Het is heel bijzonder om te zien hoe het landschap veranderd in dit immense land. In Puerto Iguazu zat ik in een heerlijk hotel, met een lekker zwembad en ontzettend vriendelijke eigenaren die me met alles wilden helpen. De eerste dag had ik een excursie geboekt naar de Braziliaanse kant van de watervallen, de tweede dag ben ik zelf met de bus naar de Argentijnse kant gegaan. Ik ben blij dat het in die volgorde was, want hoewel de Braziliaanse kant een mooi uitzicht geeft in zijn geheel, is de Argentijnse kant heel bijzonder, omdat je zo dicht bij het natuurgeweld komt, je in een bootje kunt om een heerlijke ‘shower’ onder de watervallen te krijgen en een aantal circuits kunt lopen om de watervallen vanuit iedere hoek te kunnen bekijken. Heel indrukwekkend!

De laatste vier dagen in Buenos Aires heeft een tanguero, geboren en getogen in Buenos Aires, in hart en nieren San Telmo-inwoner en tangomuzikant, me nog een aantal hele bijzondere tango-plekjes laten zien. Ik vond het heel bijzonder om hem te ontmoeten en het gevoel van de tango optimaal te mogen ervaren.

Maar zonder Vamos Argentinie en al haar geregel en boekingen, persoonlijke tips, adviezen, en alle antwoorden op mijn vragen had ik deze eerste reis in Argentinië nooit zo kunnen beleven. Dank je wel daarvoor!

Argentina, Argentina. Ik kom terug, volgend jaar!”

 

Dit bericht werd geplaatst in Referenties en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Referentie Individuele rondreis: Mayke Pastoors uit Enschede

  1. Jauke Merijn zegt:

    En eigenlijk wil ik wel mee… :-)

Geef een reactie

