Referentie Buenos Aires arrangementen: Marjolein Krul uit Rotterdam

Geschreven door MARJOLEIN KRUL uit Rotterdam:

Vier dagen arrangement Yoga op de Pampas – Ik word welkom ontvangen door een dame in een witte sluier die zich voorstelt als Bahkti. Zij vertelt me dat ze me al verwachtten en vraagt me hoe mijn reis was. Ze neemt me mee naar Takur de leider van de groep. Hij geeft me een rondleiding over wat de komende 4 dagen mijn thuisbasis zal zijn. Ik kwam hier om tot rust te komen en mijn lichaam even een beetje gezondheid terug te geven, na een periode van hard werken en niet al te gezond leven. Gedurende de rondleiding al, bedenk ik dat dat makkelijk moet gaan lukken hier.

Het terrein ligt op het platteland, een uur buiten Buenos Aires en alles wat je hier hoort zijn een boel vogels, het ruisen van de wind door de bomen en af en toe het kraaien van een haan of een hond die blaft. Op het landgoedje staan verschillende huisjes, sommige op palen, omdat dat zo’n mooi uitzicht geeft, vertelt Takur mij. In het centrum van het terrein staat het gebouwtje met keuken en eetzaaltje. In dit gebouwtje zullen we de komende dagen vegetarisch leren koken als we dat willen en er komen de heerlijkste maaltijden vandaan, die leuk om te weten, niet geproefd mogen worden tijdens het koken van hun geloof. Het terrein is namelijk van Hare Krishna’s. Achter het keukentje staat de filmzaal, gemaakt van koeienmest, voor de isolatie. We kijken hier tussendemiddag als de zon fel schijnt of ‘s avonds na het eten een film; de films zijn moderne films meestal met een boodschap. Zoals “what the bleeb do we know” en “7 pounds”.

Als we verder naar achter lopen zien we mijn huisje; een lief zwart geverfd gebouwtje met mooie bloemen erom heen die heerlijk ruiken. Teruglopend over het terrein; over het gras en langs bomen, bloemen en een klein meertje, en weer langs het keuken gebouwtje; kom je uit op een veldje voor het huis waar je de grote moestuin en het koepelgebouw kan zien. In dat gebouw speciaal ontworpen en gebouwd om makkelijker tot spirituele verdieping te komen (ja,ja), krijgen we de komende dagen een yoga en een yoga-meditatie les. Als je wilt kan je ‘s ochtends om 5 uur ook een meditatie filosofieles meedoen. Ik heb dit 1 keer gedaan, het was een bijzondere ervaring omdat je eigenlijk dan meedoet met hun viering van hun geloof, ze bidden en zingen voor hun goden en brengen offers en rituelen. Daarna volgt een lezing uit een indase filosofie die voor mij in het engels vertelt en uitgelegd wordt. De voertaal is hier gewoon spaans namelijk, mensen die hier wonen zijn allen afkomstig uit Argentinie, al lijken ze nu meer op indiers. De hele dag klinkt dan ook in de keuken en op de achtergrond van de yoga en meditatie klassen indase muziek. Buiten de ongeveer 8 mensen die hier wonen en de aan komen lopen, katten, honden, eenden en kippen, werkt er overdag een dame uit de buurt in de moestuin, zij begeleid de mensen die dat willen, bij het werken op het land.

Een heerlijke plek om weer op adem te komen en je lichaam door het super lekkere eten en de yoga lessen, op wat gezondheid te trakteren!

Dit bericht werd geplaatst in Referenties en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

