Referentie tangodansen in Buenos Aires: Ingrid Heetveld uit Den Haag

Geschreven door Ingrid Heetveld uit Den Haag:

“Ik ben naar Buenos Aires gekomen om tangoles te nemen, dat was mijn doel. Zoveel mogelijk te leren en gecorrigeerd te krijgen. Nou dat heb ik zeker gekregen en zoveel meer.

Dankzij de diversiteit van de lessen. Een vergelijking maken is onmogelijk omdat ze allemaal een ander doel hadden.

Bij de klassieke tangolerares voelde ik me heel goed, dat ze me af en toe streng aanpakte vond ik alleen maar prettig. Ze haalde het “ik wil het goed doen” in mij naar boven. Haar manier van lesgeven vond ik heel goed ook omdat ze heerlijk kon laten zien -vaak iets overdreven hoe mijn houding was. Dat is goed voor een lach en een motivatie om het beter te gaan doen. Ik zou haar dus echt aanraden bij dansers die meer willen en kunnen, techniek bij haar is niet saai.

De mooie studio en de hulp van de dansassistent Pablo is natuurlijk ook mooi meegenomen. Als ik en ik hoop te kunnen schrijven ipv als Wanneer ik terug kom zal ik zeker alle lessen voor Tango bij haar nemen. Nu heb ik daar Tango traditioneel gevolgd. Ik vond het heerlijk als ik een complimentje kreeg tijdens het dansen met Pablo, dan kon ze zo lekker zeggen “Good for you! Pablo was ook een heel geduldig danspartner, hij voelde alles haarfijn aan en was heel lief om bijna onmerkbaar een schouderklopje te even of even laten merken dat het niet erg was als ik een fout maakte.

De Milonga/Wals bij leraar Luis: Hij is zeker ook aan te bevelen en heeft veel gevoel voor ritme en beweging. Mijn heupbewegingen laten zeker veel te wensen over😉. Zijn manier van les geven vind ik ook heel duidelijk, hij laat zien en voelen waar de bewegingen zitten of vandaan komen. Ook hij heeft eindeloos geduld en herhaalt zo vaak als nodig de passen. Ik heb genoten van de Milonga als dat een beetje naar mijn gevoel ging. Ook zijn aanmoedigingen of uitroep “Esa” als het goed ging, ja dat deed me wel wat. De laatste hebben we ook alles eruit gehaald wat voor mij mogelijk was. Heerlijke afsluiting.

De nuevotango lessen: Na een moeilijke start, die gelukkig goed werd gemaakt door de lessen daarna en de ontvangst nu met iedere keer Ola Ingrid!- de privelessen vond ik goed, veel techniek maar ook laten voelen wat een leider nu voelt als iets goed of fout gaat, vond ik verhelderend. De sfeer en natuurlijk de omgeving waarin de lessen worden gehouden, ja die zijn wel uniek. Internationale klanten, winkeltje, een zithoek, een buitenzitplaats, prachtig met begroeide muren. De typische openslaande deuren en ramen en de vele trappen. Lekker hapjes en drankjes en de gelegenheid om tussen de les uren door daar gewoon iets te gebruiken en natuurlijk met anderen over Tango praten. De groepslessen hmmm iets minder, maar toch een belevenis om die mee te maken. Voor mensen die willen proeven van tangolessen en nog geen ervaring hebben is deze school zeker een goede start. Alles ademt daar Tango uit. De practica werd veel door Argentijnen bezocht en wat minder door de tijdelijke bezoekers. Tenzij die weer voor langere tijd aan de groepslessen hadden deelgenomen. Maar ook dat was een ervaring die ik niet gemist zou willen hebben. Ook het proeven van de sfeer, het kijken naar en de demonstratie aan het eind van de practica ja dat was toch wel de kers op de taart. Voor de 2e practica heb ik een taxidanser “geboekt’ Mijn tangodocente uit Nederland wist me een bekende van haar aan te bevelen. Met hem heb ik lekker 2 uur kunnen dansen op de practica en kijk dan hebben de andere dansers je toch gezien en heb je meer kans om gevraagd te worden😉 OOk werd die practica afgesloten door een ware Maestro met zijn partner. Fantastisch.

Vamos Argentinie heeft een fantastisch programma voor mij echt op maat gemaakt. Iedere dag was een hoogtepunt. De externe geboekte excursies zijn ook naar volle tevredenheid verlopen. Ook ben ik heel blij met de inspanningen die geleverd zijn bij de excursies naar de Matadores markt en de wandeling met gids door Buenos Aires. Knap hoe jullie het hebben opgelost toen bleek dat er onvoldoende deelname voor deze excursies was en zo ik deze zou willen laten door gaan nog de prijs voor een extra persoon moest bij betalen. Dankzij jullie inspanningen heb ik niets hoeven bij betalen en ook nog eens de excursies gemaakt als een privetour! Met alles er op en eraan en nog eens de volle aandacht van de gids. Zo heb ik veel meer gekregen dan de tour alleen.

De mataderos markt was voor mij een absoluut hoogtepunt, bijna geen toerist te bekennen. De mensen hadden prachtige kleding aan -absoluut geen verkleedpartij- en je kon zien dat ze trots op hun kleding en tradities zijn.
De gaucho’s op hun prachtige paarden, er werd gewed bij het ringsteken.
In volle galop gingen ze in de zeer aparte stijgbeugels staan om een klein pijpje door de ring te kunnen steken. Tijdens die staande  galop hadden ze het pijpje in hun mond en vlak voor de ring deden ze een poging om de ring te bemachtigen.
De marktkraampjes waren ook de moeite waard omdat en authentieke producten werden verkocht. Mijn gids Ana Julia wist hierover  veel te vertellen.

Bovendien mocht ik getuige zijn van een zeer bijzonder ceremonie door een echte vrouwelijke sjamaan bij het bedanken aan Moeder Aarde. “Toevallig” was daar een muziek bij van louter inheemse instrumenten. Werkelijk om kippenvel van te krijgen. Dat was er ook tijdens het spelen van het volkslied en het hijsen van de vlaggen. De Argentijnse en de bontgekleurde die de ZuidAmerikaanse afkomst betekende. Ik ben blij en gelukkig dat ik zoveel heb mogen meemaken en beleven tijdens dit verblijf. Dankzij een pracht programma door jullie opgesteld!”

Dit bericht werd geplaatst in Referenties en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

